Trīs iemesli, kuru dēļ ir vērts pievērst uzmanību divdegvielu mašīnām
Apmēram par 30 - 40% mazāki tēriņi degvielai un vairākas reizes zemāks izmešu līmenis – tie ir galvenie iemesli, kuru dēļ cilvēki mēdz izvēlēties ar gāzes iekārtām aprīkotus auto. Latvijā tāda ir katra piecpadsmitā vieglā automašīna, atklāj autodīlera “Norde” “Renault” un “Dacia” tirdzniecības salona vadītājs Aleksandrs Parškovs.
Turklāt sen ir beigušies tie laiki, kad mašīna ar gāzes iekārtu bija jāaprīko kādā darbnīcā. Šodien autoražotāji, tostarp “Renault” grupā ietilpstošā “Dacia” piedāvā divdegvielu auto, kuri ir darbināmi ar sašķidrināto naftas gāzi (LPG) un ar benzīnu vai dīzeļdegvielu. Tiem, kuri apsver divdegvielu mašīnas iegādi, Parškovs iesaka pievērst uzmanību jaunajiem šā gada “Dacia” modeļiem, piemēram, “Duster” vai “Sandero”. Tās ir ekonomiskas, modernas mašīnas, kas jau rūpnīcā ir aprīkotas ar divdegvielu dzinējiem.
Auto gāze ir ekonomiski izdevīgāka degviela
“Viss ir vienkārši – auto gāze ir aptuveni divas reizes lētāka nekā benzīns vai dīzeļdegviela, tādēļ pie līdzīgas iegādes cenas ar LPG iekārtu aprīkota mašīna ekspluatācijā ir izdevīgāka,” atzīst Parškovs.
Piemēram, “Dacia Duster” uz 100 kilometriem patērē septiņus litrus gāzes vai 5,5 litrus benzīna. Tomēr, tā kā abu degvielas veidu cenas atšķiras teju divas reizes (litrs benzīna maksā aptuveni 1,12 eiro, litrs auto gāzes – 0,51 eiro), braucot tikai ar gāzi, var ietaupīt apmēram 40%.
Arī tehniskā apkope īpaši neatšķiras, divdegvielu mašīnai papildus ir jāmaina vien divi filtri. Tieši tādēļ cilvēki, kuriem ir svarīgas iespējami zemākas izmaksas, interesējas par auto ar gāzes iekārtām.
Modernie divdegvielu auto ir droši un tiem ir visas ražotāja garantijas
Jau rūpnīcā ar LPG iekārtām aprīkotas mašīnas “Dacia” piedāvā kopš 2010.gada. Šogad faktiskai visai modeļu rindai (“Duster”, “Sandero”, “Logan”, “Lodgy”) ir pieejami jauni divdegvielu trīs cilindru turbopūtes motori “TCe 100 Eco-G”. Sašķidrinātajai naftas gāzei paredzētā izturīgā tērauda tvertne ir izvietota rezerves riteņa vietā, tādējādi saglabājot bagāžas nodalījuma ietilpību. Ar abām pilnām tvertnēm var nobraukt vairāk nekā 1000 km.
“Šī ir būtiska atšķirība no pārbūvētām mašīnām: motors ir piemērots divām degvielām, sašķidrinātās naftas gāzes tvertne ir aprīkota ar modernu drošības sistēmu, kas ļauj iebraukt arī pazemes autostāvvietās, kā arī ražotājs piešķir trīs gadu garantiju. Jāatceras, ka, pašam pārbūvējot auto, zudīs ražotāja garantijas, piemēram, attiecībā uz motoru,” stāsta “Renault” un “Dacia” tirdzniecības salona vadītājs.
Citiem vārdiem sakot, ar mašīnām, kas jau rūpnīcā aprīkotas ar gāzes iekārtām, var brīvi ceļot visā Eiropā, vienīgais ierobežojums – nedrīkst šķērsot Lamanšu pa zemūdens tuneli.
Gāzei ir arī zemāka uzliesmojamība nekā benzīnam. Nīderlandē veikti drošības testi atklāj, ka nopietna ugunsgrēka gadījumā auto pasažieriem ir trīs reizes vairāk laika, lai izglābtos.
Ar gāzi darbināma mašīna ir videi draudzīgāka
Gāze ir tīrāka un videi draudzīgāka degviela. Vairāki dažādos laikos veikti pētījumi ir pierādījuši, ka, salīdzinot ar benzīnu, sašķidrinātā naftas gāze rada par 11% mazāk oglekļa dioksīda (CO2) un piecas reizes mazāk slāpekļa dioksīda (NO2) izmešu. Arī cieto daļiņu emisijas ir līdz pat 80% mazākas. Savukārt avārijas gadījumā gāze iztvaiko, nepiesārņojot grunti un ūdeņus.
Augstākminēto iemeslu dēļ sašķidrinātā naftas gāze tiek vērtēta kā laba alternatīva benzīnam un dīzeļdegvielai. Vairākās Eiropas valstīs arī ar sašķidrinātu naftas gāzi darbināmu spēkratu īpašniekiem ir pieejamas nodokļu atlaides un dažādi atvieglojumi, kas palielina šādu auto popularitāti.
“Nenoliedzami, nākotnē ļoti populārs transports būs elektroauto. Arī “Dacia” Eiropas tirgum gatavo savu pirmo elektromobili “Spring Electric”. Taču patlaban ekonomiski izdevīgas un videi draudzīgas ir arī mašīnas, kurās kā degviela izmantots LPG. Pircēji to novērtē. Ne velti, piemēram, “Dacia Sandero” un “Dacia Duster” pēdējos mēnešos ir Eiropā pārdotāko mašīnu pirmajā desmitā,” skaidro Parškovs.