Biežāk uzdotie jautājumi par OCTA
Kāpēc nepieciešama OCTA apdrošināšana?
Saskaņā ar Ceļu Satiksmes likumu, ikvienam transportlīdzekļa īpašniekam vai tā tiesīgajam lietotājam ir obligāti jāveic transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana jeb OCTA. Bez šīs apdrošināšanas ar transportlīdzekli nedrīkst piedalīties ceļu satiksmē. OCTA apdrošināšana pasargā transportlīdzekļa īpašnieku, vadītāju pret risku nodarīt zaudējumus negadījumā iesaistīto trešo personu mantai vai veselībai. Radušos zaudējumus sedz apdrošinātājs, tādējādi pasargājot OCTA apdrošinājuma ņēmēju no finansiāliem zaudējumiem, kas radušies negadījuma rezultātā pret trešās personas veselību vai mantu.
Kā darbojas OCTA un kāds ir tās termiņš?
Noformētā OCTA polise darbojas visā Eiropas Savienībā, arī Norvēģijā, Lihtenšteinā, Šveicē un Islandē. Svarīgi atcerēties, ka, dodoties ārpus Latvijas, OCTA polise jāizdrukā. OCTA polises termiņš, saskaņā ar likumu, ir 3, 6, 9 vai 12 mēneši.
Kas veido OCTA polises cenu?
Ievadot dažādu automašīnu datus, ir redzams, ka cenas dažādās apdrošināšanas kompānijās atšķiras. Tas skaidrojams ar to, ka, veidojot OCTA polises cenu, tiek ņemti vērā dažādi kritēriji. Kā viens no tiem ir apdrošināšanas termiņš - jo uz ilgāku laika periodu noformējat OCTA, jo izdevīgāka tā sanāk. Tāpēc izdevīgi ir iegādāties polisi uz gadu, kas būtiski ietaupa Jūsu finanšu līdzekļus, nekā pērkot polisi 4 reizes gadā uz trīs mēnešu periodu. Kā otrs faktors, kas nosaka OCTA polises cenu, ir transportlīdzekļa pilna masa un tā reģistrācijas vieta. Jo smagāks transportlīdzeklis, jo augstāka būs polises cena. Apdrošināšanas cenu ietekmē arī transportlīdzekļa reģistrācijas vieta, proti, jo lielāka satiksmes intensitāte konkrētā pilsētā, jo augstāka cena OCTA polisei. Piemēram, lielo pilsētu kā Rīga, Valmiera, Jelgava u.c. polises cena būs nedaudz augstāka kā piepilsētu rajonos. Viens no svarīgākajiem OCTA polises cenu ietekmējošiem faktoriem ir Bonus-Malus jeb riska klase. Tāpat OCTA polises cenu var ietekmēt izvēlētā transportlīdzekļa marka un modelis. Ne mazāk svarīgs aspekts, kas nosaka OCTA polises cenu ir auto īpašnieka vecums un stāžs – jo jaunāks īpašnieks ar mazāku stāžu, jo lielāka maksa par polisi. Sazinoties ar SIA NORDE APDROŠINĀŠANA brokeri, Jūs saņemsiet piemērotāko un izdevīgāko apdrošināšanas piedāvājumu.
Kas ir Bonus Malus klase un kā tā darbojas?
Bonus Malus sistēma ir izveidota, lai būtu iespējams precīzāk iedalīt riskantus un mazāk riskantus auto īpašniekus. Izvērtēšanas procesā tiek ņemts vērā tas, cik avārijas ir izraisītas ar konkrētajam auto īpašniekam piederošajiem transportlīdzekļiem. Visi dati tiek apkopoti datubāzē, turklāt der atcerēties, ka Bonus Malus klasi piemēro auto īpašniekiem (fiziskām un juridiskām personām), nevis auto.
Ja persona nav bijusi iesaistīta ceļu satiksmes negadījumā, aprēķinot viņa OCTA polises cenu, tiks pievienota atlaide, kas ir “Bonus”. Savukārt, ja persona ir izraisījusi ceļu satiksmes negadījumu, polises cenai būs pievienota piemaksa jeb “Malus”. Ikviens apdrošinātājs, ņemot vērā pieejamo informāciju, var izlemt atlaides piemērošanu un tās apjomu.
Visiem auto netiek piemērota vienāda Bonus Malus klase. Tā tiek izvēlēta atbilstoši transportlīdzekļa grupai, piemēram, vieglie, kravas auto, motocikli utt. Iegādājoties auto, tās jaunajam īpašniekam automātiski tiek piešķirta 6. Bonus Malus klase.
Bonus Malus sistēmā pavisam ir 17 klases. 6. - 17.klase ir “Bonus” sadaļā, un tajā esošajām personām parasti tiek piešķirtas atlaides, savukārt 1.-5.klase ir “Malus” sadaļā un tajā esošajām personām tiek piemērotas piemaksas.
Kā notiek pāreja no vienas klases uz otru? Ja auto īpašnieks neizraisa avārijas, reizi gadā (15.septembrī) viņam piešķirtā Bonus Malus klase var paaugstināties, lēnām augot līdz pat 17.klasei, kā rezultātā viņš iegūst lielākas atlaides OCTA polisei. Turpretī, ja tiks izraisīta avārija, klase kritīsies, un OCTA polisei tiks piemērotas piemaksas. Pārrēķinot klasi, tiek ņemta vērā arī personas apdrošināšanas vēsture – dienu skaits. Respektīvi, lai Bonus Malus klase paaugstinātos, iepriekšējā periodā (1. septembris līdz 31. augusts), transportlīdzeklim konkrētajā grupā ir jābūt apdrošinātam vismaz 275 dienas. Tiek ņemts vērā arī kopējais apdrošināto dienu skaits pēdējo 11 gadu laikā, līdz ar to, var gadīties, ka, ja personai kādā brīdī ir piederējuši vairāki vienas kategorijas transportīdzekļi, 15.septembrī Bonus Malus klase var paaugstināties arī par 2 punktiem.
Ņemiet vērā, ka pat tad, ja Jūsu auto ir iekļuvis ceļu satiksmes negadījumā, kura laikā Jūsu automašīnu ir vadījusi cita persona, Bonus Malus klase mainīsies Jums, nevis personai, kas konkrētajā brīdī ir vadījusi Jūsu auto. Līdz ar to, mēs iesakām būt atbildīgiem un izvērtēt, kam uzticat savu automašīnu.
Kas ir Zaļā karte un kā tā darbojas?
Zaļā karte ir starptautiski atpazīstams apdrošināšanas līgums, kuru noslēdz attiecībā uz transportlīdzekli, kas piedalās satiksmē Zaļās kartes sistēmas dalībvalstīs (Green Card).
Dodoties ceļojumā uz ārvalstīm, ir rūpīgi jāizpēta, vai konkrētajā valstī būs spēkā Jūsu OCTA līgums un vai nav nepieciešams starptautiskais līgums – Zaļā karte. Tā atlīdzinās zaudējumus, kas Jūsu izraisīta ceļu satiksmes negadījuma rezultātā radušies trešajai personai vai tās mantai. Zaļā karte darbojas tāpat kā OCTA, tikai tā pārklāj atšķirīgas teritorijas.
Zaļā karte ir nepieciešama, ja plānojat apmeklēt vai šķērsot tādas valstis kā: Bosniju un Hercegovinu, Irānu, Izraēlu, Krieviju, Maķedoniju, Melnkalni, Maroku, Moldovu, Albāniju, Baltkrieviju, Tunisiju, Turciju vai Ukrainu.
Zaļajai kartei ir dažādi darbības termiņi – no 15 dienām līdz pat gadam. Zaļo Karti nevar noformēt elektroniski – ir nepieciešama izdruka uz speciālas formas. SIA NORDE APDROŠINĀŠANA palīdzēs iegādāties izdevīgāko Zaļo Karti.